Populära länkar


Kategorier

Gå till Ammunition
Hagel
Kula
Luftvapen
Startvapen
Avståndsmätare
Gå till Friluftsliv
Belysning
Elektronik
Friluftsmat
Grill & Eld
Mygg
Sitt- & Liggunderlag
Termosar
Vattenflaskor
Gå till Hand- och Tubkikare
Blaser
Bresser
Bushnell
GPO
Hawke
Konus
Minox
Vortex
Gå till Zeiss
Handkikare
Tubkikare
Tillbehör
Tillbehör
Mörkerkikare
Gå till Handladdning
Hylsor
Krut
Gå till Kulor
Berger
Federal
Hornady
Lapua
Norma
Sako
Tändhattar
Hylshantering
Kruthantering
Laddverktyg
Övrigt
Gå till Hund & Hundpejl
Gå till - Garmin Hundpejl
Halsband
Handenheter
Paket
Tillbehör
- Tracker Hundpejl
- WeHunt Hundpejl
Biltillbehör
GPS-väst
Gå till Hundfoder
Torrfoder
Våtfoder
Hundförarbälten
Hundluckor
Koppel
Gå till Kosttillskott
Hud & Päls
Klor & Tassar
Leder & Muskler
Mage & Tarm
Mun & Tänder
Urinvägar
Återhämtning
Matskålar
Spårlinor
Spårselar & Halsband
Träning
Gå till Täcken
Overall
Regntäcke
Värmetäcke
Gå till Vård & Hälsa
Fästingar & Ohyra
Förband & Sårvård
Hundskor & Sockar
Klor & Tassar
Kragar
Kylande produkter
Mun & Tänder
Munkorgar
Öron & Ögon
Övrigt
Gå till Hörselskydd
Hörselskydd
Tillbehör
Gå till Jaktfilmer & Böcker
Böcker
Rovdjur
Övriga
Gå till Jaktkläder
Barnkläder
Damasker
Damkläder
Fritidsbyxor
Fritidsjackor
Handskar
Impregnering & Tvätt
Jaktbyxor
Jaktjackor
Gå till Keps/Hattar
Mössor / Hattar
Kepsar
Livremmar/Hängslen
Regn
Skjortor
Strumpor
Tröjor
Underställ
Värmekläder / El
Västar
Gå till Jaktradio
Radioapparater
Kablar till öron
Kablar till hörselskydd
Bärselar
Antenner
Laddare & Batterier
Övrigt
Gå till Kamouflage
Huvud & Ansikte
Kamouflageställ
Övrigt
Gå till Kikarsikten - Optik
Gå till Mörkersikten
ATN Mörkersikten
Burris
Steiner
Sytong
Gå till Aimpoint
Aimpoint
Tillbehör
Reservdelar
Blaser
Bushnell
Burris
GPO
Gå till Hawke
Hawke Vantage
Hawke Endurance
Hawke Frontier
Hawke Tillbehör
Kahles Helia
Konus
Leupold
Minox
Nikko Stirling
Steiner
Gå till Swarovski
Tillbehör
Trijicon
Gå till Vortex
Kikarsikten
Rödpunktssikten
Tillbehör
Gå till Zeiss
Victory V8
Conquest V6
Conquest V4
LRP
Tillbehör
Zero Comp Optics
Gå till Tillbehör kikarsikten
- Contessa montage
- Ernst Apel montage
- Hawke montage
- Leupold montage
- Optilock montage
- Spuhr montage
- Warne montage
Linsskydd
Baser & Skenor
Weaver
Picatinny
Dovetail 11mm .22
Till Blaser
Till CZ Brno
Till Ruger
Till Sako
Till Tikka
Monteringstillbehör
Övrigt
Gå till Knivar, Yxor & Slakt
Barnknivar
Fällknivar
Jaktknivar
Multiverktyg
Slaktknivar
Slakttillbehör
Slipverktyg
Yxor
Gå till Lockpipor & Bulvaner
Gå till Lockpipor
Fågel
Rådjur
Räv
Älg
Bulvaner
Gå till Luftvapen
Ammunition
Gå till Gevär
PCP-Gevär
Kolsyregevär
Luftgevär
Gå till Pistoler
Luftpistoler
Kolsyrepistoler
Hemförsvar
Skjutmål & Tavlor
Tillbehör
Gå till Pilbågar Slangbellor
Compoundbågar
Recurvebågar
Slangbellor
Tillbehör
Gå till Ryggsäckar & Väskor
Ryggsäckar
Midjeväskor
Tillbehör
Gå till Skor
Kängor
Stövlar
Skovård
Gå till Vapen
Vapenpaket Färdiga
Gå till Vapenpaket Bygg
1 Vapen
2 Kikarsikte
3 Kikarmontage
4 Ljuddämpare
5 Vapenfodral
6 Vapenrem
7 Tillbehör
Begagnade vapen
Reservdelar
Verkstadsarbeten
VAPENREA
Gå till Benelli
Hagelgevär
Kulgevär
Pistoler
Tillbehör
Gå till Beretta
Hagelgevär
Kulgevär
Pistoler
Choker
Tillbehör
Gå till Blaser
Information
R8 med träkolv
R8 med syntetkolv
R8 - bygg din egen
K95
F3
F16
Kombivapen
Ljuddämpare
Optik & Montage
Blaser Tillbehör
Chapuis
Gå till CZ Brno
Gevär
Gå till F.A.I.R.
Hagelgevär
Gå till Franchi
Hagelgevär
Hatsan
Howa
Huglu
Lynx
Manurhin
Gå till Mauser
M 18
M 12
M 98
Tillbehör
Ruger
Gå till Sako
Sako 85
Sako S20
Sako 100
Sako Quad
Sako TRG
Tillbehör - S20
Tillbehör - TRG
Gå till Sauer
Sauer 100
Sauer 101
Sauer 303
Sauer 404
Sauer Hagelgevär
Sauer Tillbehör
Savage Arms
Sig Sauer
Smith & Wesson
Gå till Tikka
Högergevär
Vänstergevär
Tillbehör
Gå till Ljuddämpare
A-Tec
aimSport
Ase Utra
Blaser
OTK
Stalon
Gå till Vapen- & Skyttetillbehör
Gå till Ben- & Skjutstöd
Benstöd
Skjutstöd
Skjutsäckar
Eftersökslampor
Gå till Fodral & Koffertar
Vapenfodral
Vapenkoffertar
Övrigt
Gå till Gevärskolvar
KKC
GRS
MDT
Hogue
WOOX
Klickpatron
Kolvkam & Bakkappor
Magasin
Montering & Verktyg
Målkameror
Patronhållare
Rekylbroms
Gå till Vapenremmar
Vapenremmar
Rembyglar
Gå till Vapenvård
Borstar
Boreguides
Boresnakes
Draglappar
Jaggar
Kopparlösare
Läskstänger
Rengöringsställ
Solvent
Stockolja
Super Lube
Vapenfett
Vapenolja
Tillbehör
Övningsskytte
Övrigt skyttetillbehör
Vapenskåp
Gå till Åtel
Lockmedel
Åtelbelysning
Åtelkameror & Larm
Tillbehör åtelkamera
Gå till Övrigt
Batterier
Presentartiklar
Rök & Rökning
Trappern - Fäll & Lock
Trofésköldar
Vakuum
Övrigt
Flyttstädning
UTFÖRSÄLJNING

Varumärken

Alla Varumärken

Fördelar med oss

  • Inga avgifter
  • Gratis frakt över 899:-
  • Snabb leverans
  • KUNDSERVICE med riktiga jägare
  • Öppet köp returrätt 30 dagar
  • Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
  • På nätet sedan
    2005
Produkten läggs i din varukorg
Produkten har lagts till i din varukorg

Ljuddämpare -En guide

Fördelarna med att använda ljuddämpare på jaktvapen
Ljuddämpare är en av historiens tekniksprång för jägare och borde sitta på varje kulvapen som används till jakt och skytte. Fördelarna är många och otroligt stora. 


Från början tillät polismyndigheten endast hörselskadade att få licens för ljuddämpare. Sedan lättade man på bestämmelserna och från och med den första juli 2022 är det helt fritt att använda ljuddämpare på jaktvapen. Något som alla jägare borde göra.

Räddar hörseln
Att jaga med ljuddämpare är helt enkelt mycket bättre än att jaga utan. Varför frågar sig många? En fördel antyder redan namnet ljuddämpare. Även om skottbullret inte helt försvinner så dämpas ljudet från mynningsknallen avsevärt. Risken för allvarlig hörselnedsättning och tinnitus minskar rejält om du använder ljuddämpare. Ljuddämpare kan inte helt dämpa ljudet från de största studsarpatronerna, men minskar trots allt riskerna för allvarliga hörselproblem. I kombination med hörselkåpor eller intelligenta hörselskydd, som klipper skottljud, klarar sig du som jagar utan risk för skador. 

Hörselskydd för alla jakttillfällen
 

Minska rekylen och skjut bättre
Ljuddämparnas stora fördel vid jakt är att du kommer undan med stora delar av rekylen. Det innebär i praktiken att du skjuter mycket bättre. En .30–06 ”kickar” inte mer än en 6,5: a, som i sin tur inte ger mer rekyl med ljuddämpare än en 222: a. Fördelarna är uppenbara både på älgbanan och under praktiskt jakt. Studsaren ligger i stort sett kvar i älgen eller älgfiguren efter första skottet, och det blir enklare att hålla kvar riktmedlet, där de ska vara för ett andra skott. Om rekylen blir mindre blir rekylupptagningen enklare och så även avfyrningen.
Skyttar som drabbats av skotträdsla eftersom det smärtar att avlossa kraftiga kalibrar eller studsare med felaktiga kolvar, kommer ganska snabbt underfund med ljuddämparens fördelar. 

Ljuddämpare för alla typer av jaktvapen 
 

Håll koll på balans och infästning
När du bestämt dig för att skaffa en ljuddämpare som passar ditt vapen så finns det i Sverige ett 30-tal olika modeller. Större ljuddämpare dämpar bättre än små lätta. Men då får du även ta med i beräkningen att det påverkar vapnets längd, vikt och balans. Ett gott råd är att kontakta oss när det gäller val av ljuddämpare. Olika kalibrar kräver olika storlek på dämparna. En kraftig magnumkaliber ger större mängder krutgaser och kräver därför större volym. 
Den vanligaste metoden att montera ljuddämparen är att gänga pipan. Det finns även dämpare med bajonettfattning. Om du har en dämpare och vill byta måste du ha koll på gängorna på studsarpipan, så att de stämmer. Den vanligaste gängan i Sverige är 14x1 vilket betyder att det är 14 millimeter i diameter och en millimeters räffelstigning. Olika storlekar på gängningen styrs av diametern på studsarpipan. 
 

Tänk dig för vid kapning av pipan
Många jägare vill korta studsarpipan för att få bättre balans på vapnet. Då måste du veta att alla sådana ingrepp minskar utgångshastigheten, vilket inte påverkar precisionen, men definitivt kulbanan som faller snabbare. Kulan blir då även mer vindkänslig vid långa avstånd. Kaliber .308 är enklast att korta ned till 50 centimeter, utan större problem. Magnumkalibrar ska du vara försiktig med att korta för mycket. En .300 Winchester som kortas ned kan inte bränna krutet tillräckligt och blir då effektmässigt ungefär som en .30–06. För praktisk älgjakt spelar det mindre roll, men om du ska utnyttja kalibern på långa håll ska du tänka dig för innan du kapar pipan. Om du ska korta en 6,5x55–pipa är det viktigt att se till så att den klarar kraven för klass 1. Viktigt att notera är även att du inte får kapa någon studsarpipa kortare än 45 centimeter.  
 

Var noga med inskjutningen
När du fått din ljuddämpare monterad är det mycket viktigt att besöka skjutbanan. Skjut med alla de olika patronerna som du använder under jaktsäsongen. Med ljuddämparen monterad får du oftast en träfflägesförändring som behöver korrigeras. För alla jägare är det helt avgörande att kontrollera precisionen. Även om du skulle byta ljuddämpare är det viktigt att provskjuta och försäkra dig om att vapnet går rätt. 
 

Infettning och rengöring
Det är viktigt att sköta om ljuddämparen. Som första åtgärd när du skaffar en dämpare är att fetta in gängan. När du varit på älgbanan och skjutit dämparen varm, ska du om det är möjligt, ta isär ljuddämparen och rengöra den. 
Under jaktsäsongen är det viktigt att på kvällen ta bort dämparen från studsarpipan eftersom risken annars är stor att pipmynningen rostar. Om det regnat ute och vapnet och dämparen är fuktig, kommer nitrösa ämnen att rinna ned i studsarens pipmynning och så småningom orsaka rost. Det är definitivt inte bra för precisionen.

Allt du behöver för att trygga vapenvården
 

Ljudlöst skytte
I och med att ljuddämpare blev licensfria för samtliga vapen öppnar sig en möjlighet för ägare till “salongsvapen” (.22) att träna under tysta förhållanden. Med hjälp av en ljuddämpare och subsonicpatroner, som har en utgångshastighet under ljudvallen (ca 340m/sek) blir skyttet väldigt tyst. 

Se vårt sortiment av ljuddämpare

 

  • Hittar du det billigare någon annanstans matchar vi priset
  • Vi är certifierade av Trygg E-handel
  • Klarna - faktura, konto, delbetalning, kort och internetbank
  • DHL Service Point
  • Posten
  • ISO 9001 Certifierade
  • ISO 14001 Certifierade
© 2022 Nordic Netstores AB  |  Telefon: 060 - 15 29 00  |  [email protected]   |  Investor Relations