Populära länkar


Kategorier

Gå till Ammunition
Hagel
Kula
Luftvapen
Startvapen
Avståndsmätare
Gå till Friluftsliv
Belysning
Elektronik
Friluftsmat
Grill & Eld
Mygg
Sitt- & Liggunderlag
Termosar
Vattenflaskor
Gå till Hand- och Tubkikare
Blaser
Bresser
Bushnell
GPO
Hawke
Konus
Minox
Vortex
Gå till Zeiss
Handkikare
Tubkikare
Tillbehör
Tillbehör
Mörkerkikare
Gå till Handladdning
Hylsor
Krut
Gå till Kulor
Berger
Federal
Hornady
Lapua
Norma
Sako
Tändhattar
Hylshantering
Kruthantering
Laddverktyg
Övrigt
Gå till Hund & Hundpejl
Gå till - Garmin Hundpejl
Halsband
Handenheter
Paket
Tillbehör
- Tracker Hundpejl
- WeHunt Hundpejl
Biltillbehör
GPS-väst
Gå till Hundfoder
Torrfoder
Våtfoder
Hundförarbälten
Hundluckor
Koppel
Gå till Kosttillskott
Hud & Päls
Klor & Tassar
Leder & Muskler
Mage & Tarm
Mun & Tänder
Urinvägar
Återhämtning
Matskålar
Spårlinor
Spårselar & Halsband
Träning
Gå till Täcken
Overall
Regntäcke
Värmetäcke
Gå till Vård & Hälsa
Fästingar & Ohyra
Förband & Sårvård
Hundskor & Sockar
Klor & Tassar
Kragar
Kylande produkter
Mun & Tänder
Munkorgar
Öron & Ögon
Övrigt
Gå till Hörselskydd
Hörselskydd
Tillbehör
Gå till Jaktfilmer & Böcker
Böcker
Rovdjur
Övriga
Gå till Jaktkläder
Barnkläder
Damasker
Damkläder
Fritidsbyxor
Fritidsjackor
Handskar
Impregnering & Tvätt
Jaktbyxor
Jaktjackor
Gå till Keps/Hattar
Mössor / Hattar
Kepsar
Livremmar/Hängslen
Regn
Skjortor
Strumpor
Tröjor
Underställ
Värmekläder / El
Västar
Gå till Jaktradio
Radioapparater
Kablar till öron
Kablar till hörselskydd
Bärselar
Antenner
Laddare & Batterier
Övrigt
Gå till Kamouflage
Huvud & Ansikte
Kamouflageställ
Övrigt
Gå till Kikarsikten - Optik
Gå till Mörkersikten
ATN Mörkersikten
Burris
Steiner
Sytong
Gå till Aimpoint
Aimpoint
Tillbehör
Reservdelar
Blaser
Bushnell
Burris
GPO
Gå till Hawke
Hawke Vantage
Hawke Endurance
Hawke Frontier
Hawke Tillbehör
Kahles Helia
Konus
Leupold
Minox
Nikko Stirling
Steiner
Gå till Swarovski
Tillbehör
Trijicon
Gå till Vortex
Kikarsikten
Rödpunktssikten
Tillbehör
Gå till Zeiss
Victory V8
Conquest V6
Conquest V4
LRP
Tillbehör
Zero Comp Optics
Gå till Tillbehör kikarsikten
- Contessa montage
- Ernst Apel montage
- Hawke montage
- Leupold montage
- Optilock montage
- Spuhr montage
- Warne montage
Linsskydd
Baser & Skenor
Weaver
Picatinny
Dovetail 11mm .22
Till Blaser
Till CZ Brno
Till Ruger
Till Sako
Till Tikka
Monteringstillbehör
Övrigt
Gå till Knivar, Yxor & Slakt
Barnknivar
Fällknivar
Jaktknivar
Multiverktyg
Slaktknivar
Slakttillbehör
Slipverktyg
Yxor
Gå till Lockpipor & Bulvaner
Gå till Lockpipor
Fågel
Rådjur
Räv
Älg
Bulvaner
Gå till Luftvapen
Ammunition
Gå till Gevär
PCP-Gevär
Kolsyregevär
Luftgevär
Gå till Pistoler
Luftpistoler
Kolsyrepistoler
Hemförsvar
Skjutmål & Tavlor
Tillbehör
Gå till Pilbågar Slangbellor
Compoundbågar
Recurvebågar
Slangbellor
Tillbehör
Gå till Ryggsäckar & Väskor
Ryggsäckar
Midjeväskor
Tillbehör
Gå till Skor
Kängor
Stövlar
Skovård
Gå till Vapen
Vapenpaket Färdiga
Gå till Vapenpaket Bygg
1 Vapen
2 Kikarsikte
3 Kikarmontage
4 Ljuddämpare
5 Vapenfodral
6 Vapenrem
7 Tillbehör
Begagnade vapen
Reservdelar
Verkstadsarbeten
VAPENREA
Gå till Benelli
Hagelgevär
Kulgevär
Pistoler
Tillbehör
Gå till Beretta
Hagelgevär
Kulgevär
Pistoler
Choker
Tillbehör
Gå till Blaser
Information
R8 med träkolv
R8 med syntetkolv
R8 - bygg din egen
K95
F3
F16
Kombivapen
Ljuddämpare
Optik & Montage
Blaser Tillbehör
Chapuis
Gå till CZ Brno
Gevär
Gå till F.A.I.R.
Hagelgevär
Gå till Franchi
Hagelgevär
Hatsan
Howa
Huglu
Lynx
Manurhin
Gå till Mauser
M 18
M 12
M 98
Tillbehör
Ruger
Gå till Sako
Sako 85
Sako S20
Sako 100
Sako Quad
Sako TRG
Tillbehör - S20
Tillbehör - TRG
Gå till Sauer
Sauer 100
Sauer 101
Sauer 303
Sauer 404
Sauer Hagelgevär
Sauer Tillbehör
Savage Arms
Sig Sauer
Smith & Wesson
Gå till Tikka
Högergevär
Vänstergevär
Tillbehör
Gå till Ljuddämpare
A-Tec
aimSport
Ase Utra
Blaser
OTK
Stalon
Gå till Vapen- & Skyttetillbehör
Gå till Ben- & Skjutstöd
Benstöd
Skjutstöd
Skjutsäckar
Eftersökslampor
Gå till Fodral & Koffertar
Vapenfodral
Vapenkoffertar
Övrigt
Gå till Gevärskolvar
KKC
GRS
MDT
Hogue
WOOX
Klickpatron
Kolvkam & Bakkappor
Magasin
Montering & Verktyg
Målkameror
Patronhållare
Rekylbroms
Gå till Vapenremmar
Vapenremmar
Rembyglar
Gå till Vapenvård
Borstar
Boreguides
Boresnakes
Draglappar
Jaggar
Kopparlösare
Läskstänger
Rengöringsställ
Solvent
Stockolja
Super Lube
Vapenfett
Vapenolja
Tillbehör
Övningsskytte
Övrigt skyttetillbehör
Vapenskåp
Gå till Åtel
Lockmedel
Åtelbelysning
Åtelkameror & Larm
Tillbehör åtelkamera
Gå till Övrigt
Batterier
Presentartiklar
Rök & Rökning
Trappern - Fäll & Lock
Trofésköldar
Vakuum
Övrigt
Flyttstädning
UTFÖRSÄLJNING

Varumärken

Alla Varumärken

Fördelar med oss

  • Inga avgifter
  • Gratis frakt över 899:-
  • Snabb leverans
  • KUNDSERVICE med riktiga jägare
  • Öppet köp returrätt 30 dagar
  • Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
  • På nätet sedan
    2005
Produkten läggs i din varukorg
Produkten har lagts till i din varukorg

 

Ett nytt kikarsikte är en stor investering som inte är helt enkel med tanke på den uppsjö av sikten som finns på marknaden idag.

Om du funderar på att införskaffa ett nytt sikte är det klokt att kosta på en del. Ett sikte med bra montage/fäste är en lika viktig del som själva vapnet, framför allt när det kommer till att få konternuerligt träffsäkra skott.

För att få ut så mycket som möjligt av ditt jakt krävs det att du har ett sikte av god kvalitet, när du köper ett sikte från oss på jakt.se ska du känna dig trygg med att du har gjort ett bra val för just dig och din jakt. 

Innan du börjar leta efter ett bra kikarsikte till ditt vapen bör du fundera på hur din jaktsituation ser ut. Bland annat bör du fundera på när du ska jaga, det vill säga i dagsljus eller i skymning, och på vilket avstånd. Även vad du jagar, det vill säga vilka sorts djur, spelar roll för valet av din utrustning. Genom att tänka igenom dessa frågor kommer det att vara lättare för dig att hitta rätt sikte.

Det finns en mängd olika begrepp kring kikarsikte som kan vara bra att känna till när det är dags att välja och det ska vi hjälpa dig att reda ut här.

 

Välj rätt sikte för din jakt 

Vilken form av jakt kommer du i huvudsak att använda vapnet till? 

Vid besvärliga ljusförhållanden krävs mer sofistikerade optiksa egenskaper för att få så bra sikt som möjligt av målet. En av svagheterna hos lågrprissikten är kvalitén på optiken/linserna. Förutom att skärpa och upplösning försämras, så är även färg och kontraståtergivning inte lika bra, vilket försvårar möjligheten att urskilja en del djur som befinner sig i miljöer som liknar djurens färg. Billiga sikten kräver även som regel att man ligger med ögat inom ett snävare område för att se hela siktbilden, vilket blir mer ansträngande samt försvårar "snabba skott". 

Andra nackdelar för lågprissikten är att reflexer från motljus kan bilda ströljus i siktet samt göra hårkorset blankt. Jagar man endast i dagsljus fungerar många lågprissikten relativt bra, mekaniskt sett så håller även dessa sikten mycket bra för klass 1-studsare.

 

Välj storlek på objektiv 

Ju större objektiv man har desto bättre ser man i svagt ljus. Sikten med stora objektiv (50 mm eller mer) hamnar högre upp från pipans centrumlinje vilket kan medföra att gevärets kolvkam måste höjas för att man ska få en bra anläggning. Sikte med 8x förstoring och 56 mm objektivdiameter är en uträknad kombination av objektiv och förstoring. Med en utgångspupill på 7mm ger det den största möjliga utgångspupill som ett ungt öga kan använda sig av, vilket är mer än vad som behövs för äldre användare. Utgångspupillens storlek styrs som sagt av objektivdiameter och förstoring. Om man ökar förstoringen minskar utgångspupillens storlek förutsatt att objektivdiametern är den samma. Vill man skjuta med hög förstoring under mörka förhållanden är det således fortfarande nödvändigt med ett stort objektiv även för äldre jägare med mindre ögonpupill. Ett 56 mm objektiv ger denne äldre jägare möjlighet att skjuta med drygt 9x förstoring istället för 7x som med ett 42 mm objektiv.

 

Skymningsegenskaper 

Skymningsvärdet är ett mått på egenskaperna i dåligt ljus. Ett kikarsikte med högt skymningsvärde ska ha stor objektivdiameter och ganska hög förstoring. Kikarsiktets ljusegenskaper påverkas av inställd förstoringsgrad. Ett optimalt kikarsikte för jakt i dåligt ljus har en objektivdiameter som, räknat i millimeter, är sju gånger förstoringsgraden. Ett sikte med 3-12x42 har alltså bäst skymningsegenskaper om det ställs på 6x eftersom 6x7 = 42, 56/7 = 8, 50 / 7 = 7.

 

Belyst eller inte belyst 

Ett belyst kikarsikte är perfekt vid mörkare förhållanden men ökar i pris något, behöver oftast ett batteri och kan ge viss ökning i vikt. Siktena har olika intensitet på sin belysning för att kunna lysa starkt nog dagtid eller svagare i ljussvaga situationer såsom vid vakjakt eller pürschjakt. En del regleras steglöst och andra har ett dussintal förinställda ljusstyrkor. Några sikten använder en teknik där belysningen stängs av mellan varje steg för att du som användare snabbt skall kunna återgå till senaste inställning efter att siktets belysning stängts av. De flesta belysta kikarsikten har även automatisk avstängning av belysningen ifall ingen inställning ändrats senaste 3-6 timmarna.

 

Riktmedel

Valet av riktmedel är oerhört viktigt så se till det lämpar sig för det du ska jaga eller skjuta på och att det är något som du verkligen trivs med. Riktmedel är något väldigt personligt och många har mycket bestämda åsikter om detta. Det viktigaste valet är om riktmedlet skall ligga i första bildplanet (FFP - medförstorande) eller andra bildplanet (SFP - icke medförstorande). Medförstorande innebär att riktmedlet ändrar storlek beroende på förstoringen (grövre riktmedel vid hög förstoring). Icke medförstorande behåller riktmedlets storlek genom hela förstoringsomfånget.

 

Riktmedelsjustering 

Anger hur mycket träffpunkten kommer att förflytta sig då man justerar en markering eller ett "klick" på siktet. Ändringen är angiven på ett specifikt avstånd t.ex. 100 m. Vanligast är 1/4 MOA per klick och 1cm per klick. 

 

Tubens storlek 

Tub eller mellantub är siktets mellanrör. Diametern och längden på tuben har betydelse för vilka montage siktet passar ihop med. Normalt är mellantuben 1 tum (25.4mm) eller 30 mm.

 

Parallaxjustering

Med parallax menas det riktningsfel som uppstår då ögat inte befinner sig rakt bakom siktet. Parallax är enkelt uttryckt att korset flyttar sig i förhållande till målet om du inte har helt centrerat öga. En kikare är normalt parallaxfri på tex 100m och har mer eller mindre fel på alla andra avstånd. Detta är oftast inget större problem om du inte har hög förstoring. Kikare med hög förstoring avsedda att användas på små mål på långa håll är utmärkta exempel på kikare som bör ha justerbart parallaxavstånd.

 

Synfält

Synfältet är det område som man ser i siktet på ett visst avstånd vid en viss förstoringsgrad, tex 7.5 meter synligt fält på 100 meter vid 9 gångers förstoring. Större synfält är framförallt viktigt hos sikten som används vid rörliga jaktformer och som kräver att skytten snabbt kan avlossa skott mot rörliga mål.

 

Förstoringsgrad

Att använda sikten med stor förstoringsgrad upplevs av vissa som svårare eftersom det genererar mer påtagliga skakningar. Därför bör man överväga att välja ett sikte med mer påkostad optik istället för onödigt stor förstoring.

 

Ögonavstånd 

Med ögonavstånd menas det optimala avståndet mellan ögats pupill och den första linsen på siktet (okular). Avstånden brukar normalt ligga mellan 6 och 12 cm på vanliga kikarsikten. Om siktet ska monteras på en klass 1-studsare bör avståndet vara 8 cm eller mer. Ögonavståndet kan ändras en del när man korrigerar förstoringen på siktet.

 

 

Olika sikten - olika situationer

 

Rödpunkt 

Rödpunktssikten har oftast ingen zoom-funktion och lämpar sig väldigt bra för snabba jakter och hundförare ut till 100m.
Exempel: Aimpoint Micro H-2, Aimpoint H30L.

 

Drevjakt 

Drevjaktssikten är på förstoringen 1 väldigt lik rödpunktssikten men med zoom- och fokusmöjligheter som inte ett rödpunktssikte har. De är väldigt effektiva för snabba och precisa skott ut till 150m.
Exempel: Zeiss Victory V8 1,1-8x24, GPO passion 1-6X24i.

 

Vakjakt

Vakjaktssikten bör ha ett objektiv på 50 och uppåt och är väldigt bra för precisa skott. Även lugnare, löpande skott och belysning är en klar fördel men inte ett måste.
Exempel: Zeiss Victory V8 2,8-20x56 ASV+, Zeiss Victory HT 3-12x56

 

Långhåll

Här är hög zoom-funktion med bra riktmedel och parallax ett måste för att kunna skjuta precisa skott på långa och varierande avstånd.
Exempel: Vortex Strike Eagle 5-25x56 FFP, Vortex Viper PST Gen II 5-25x50 EBR-7C MRAD FFP.

 

Toppfågel

Här är sikten som är lätta, med hög zoom och tunna riktmedel att föredra. Även renodlade långhållssikten fungerar eftersom att ett ballistiktorn för toppfågel är en oerhörd fördel.
Exempel: Carl Zeiss Conquest V4 6-24x50, Carl Zeiss Conquest V6 3-18x50, GPO Spectra 2,5-20x50.

 

Allround

Under denna kategori är det ganska personligt vad man anser vara allround, men generellt är det ett sikte som funkar till allt men som lite elakt sagt inte är bäst på nått.
Exempel:  Zeiss Victory V8 1,8-14x50 ASV+, GPO Passion 6X 2,5-15X50i.

 

Ring oss gärna för att få guidning i ditt val av optik innan köp.    

 

  • Hittar du det billigare någon annanstans matchar vi priset
  • Vi är certifierade av Trygg E-handel
  • Klarna - faktura, konto, delbetalning, kort och internetbank
  • DHL Service Point
  • Posten
  • ISO 9001 Certifierade
  • ISO 14001 Certifierade
© 2022 Nordic Netstores AB  |  Telefon: 060 - 15 29 00  |  [email protected]   |  Investor Relations