| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Joyride Gröngöling

Registreringsdatum: 18 november 2009 Inlägg: 4 Ort: Markaryd
|
Postat: nov 18 2009, 23:56 Rubrik: Valet av första Bössa! |
|
|
Tjenare!
Hade bara lite fråger om vilken sorts bössa man ska skaffa sig som första val. Håller på med jägarexamen just nu så tänkte man kunde kolla runt lite nu i vinter.
Jag funderar på en sako 85 Hunter, men som sagt, helt ny så blir det mycket pengar! Är Tikka annars ett bra val som då är lite billigare. eller finns det någon äldre modell på Sako och Tikka som man kanske skulle ta en titt på. När det gäller kalibern så hade jag tänkt mig 308 pga att den verkar vara lämplig för det mesta stora viltet i Sverige. Lämna gärna några synpunkter om det också.
Kommer nog att ställa en massa dumma frågor här innen så hoppas ni har tålamod med mig
Tacksam för alla svar!  _________________ Gött att gå i skogen!  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
jimmy85 Storjägare

Registreringsdatum: 22 september 2008 Inlägg: 66 Ort: sturkö
|
Postat: nov 21 2009, 13:26 Rubrik: hej |
|
|
köp en begagnad kvalitets bössa.tex tikka m55-m65,sako 75,hva 1900 eller en heym,sauer,krico.letar man lite går det att hitta riktigt fina exemplar _________________ väldigt stort vapen intresse,särskillt äldre vapen |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Joyride Gröngöling

Registreringsdatum: 18 november 2009 Inlägg: 4 Ort: Markaryd
|
Postat: nov 21 2009, 13:59 Rubrik: |
|
|
Tack så mycket för tipset, ska kolla runt lite på de olika märkena! Tänkte jag skulle ta rätt gott om tid på mig att välja ett vapen, känna och titta runt mycket, för att hitta det som passar mig. _________________ Gött att gå i skogen!  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
jimmy85 Storjägare

Registreringsdatum: 22 september 2008 Inlägg: 66 Ort: sturkö
|
Postat: nov 26 2009, 19:49 Rubrik: hej |
|
|
ja man ska helst inte stressa,då blir det snart att man byter igen _________________ väldigt stort vapen intresse,särskillt äldre vapen |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
River Mitt första inlägg!

Registreringsdatum: 13 juli 2010 Inlägg: 1
|
Postat: jul 13 2010, 16:04 Rubrik: |
|
|
Som sagts tidigare, det är inte fel att kika lite på begagnade bössor också... de smäller minst lika bra som de nya .
Jag har inte mycket erfarenhet, eftersom jag inte är gammal nog att skaffa egen bössa än men ett gevär i kaliber .30-06 låter som ett klokt val. Den är ju bland de vanligaste kalibrarna (om inte den vanligaste?) i Sverige, som dels gör att det finns många alternativ när du ska köpa bössa, och mycket hjälp finns att få om något skulle krångla.
Lycka till i letandet! _________________ Ved värmer mer än en gång  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|