jakt
jaktbutikSveriges jaktsida och jaktbutik med allt för din jakt.
jaktsida
Vår jaktbutikVapenJaktforumJägartorgetOm Norrländska Vapenaffären ABKöpvillkorFrågor och svarKontakta ossLinje
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

tips för mård fångst!

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Fällor och fällfångst
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
rotax
Gröngöling
Gröngöling

Registreringsdatum: 04 mars 2010

InläggPostat: mar 11 2010, 22:14    Rubrik: tips för mård fångst! Svara med citat

hallå! jag har en nyinköpt mårdfälla som ska upp snart och har sökt lite på internet och fått lite tips och tips tex att det är bra att åtla med ruttna ägg och honung. har även läst att det är bra att hänga upp fjädrar och annat slaktavfall i området för då blir mården intresserad.
det jag undrar mest är hur landskapet ska se ut där jag sak sätt upp den vilken typ av skog? bergit? skogskant?

Tack på förhand!

Ludde
Jägare
Jägare

Registreringsdatum: 28 januari 2010

InläggPostat: mar 12 2010, 19:55    Rubrik: tjena Svara med citat

Lite amatörtips från mig, första året med fällor för min del. Men han jag varit med är dock rutinerad. Vi fick en mård för en vecka sedan och imorgon ska vi flytta fällorna till ett annat ställe.

Några tips på placeringar, i närheten av vatten, ej för öppna ytor. Blandskog men helst gott om gran. Betet i fällan har inte så stor betydelse tydligen enligt min mentor. Vi kör med: Kanin, ägg blandat med blod, surströmming, hundfoder, honung. Vid ena fällan hade vi ett kaninlår hängandes vid fällan. Mården gick dock in i fällan bredvid. Om du har möjlighet så spåra av ett område. Om spåren snirklar sig är det stor chans att det ett jaktställe för han. Då är det bara leta upp en bra plats att placera fällan. Dun från fåglar spritt runt fällan i c:a 30-40 m radie sägs vara hett.
Lycka till!!

rotax
Gröngöling
Gröngöling

InläggPostat: mar 16 2010, 22:20    Rubrik: tackar! Svara med citat

nära vatten var ett bra tips för jag har nämligen inköpt en mink fälla med som jag då kan sätta i närheten och kolla samtidigt! bra och intressanta tips!! men hur ofta flyttar ni fällorna? är det när ni inte fått nåt på ett tag eller är det när ni tagit en där redan?
hur många fällor använder ni?

Ludde
Jägare
Jägare

InläggPostat: mar 19 2010, 17:15    Rubrik: Re: tackar! Svara med citat

rotax skrev:
nära vatten var ett bra tips för jag har nämligen inköpt en mink fälla med som jag då kan sätta i närheten och kolla samtidigt! bra och intressanta tips!! men hur ofta flyttar ni fällorna? är det när ni inte fått nåt på ett tag eller är det när ni tagit en där redan?
hur många fällor använder ni?

Hmm eftersom det här är mitt första år som jag är med i fällfångsten så har vi gjort enligt följande. Han hade placerat fällorna på ett ställe förra året. Och när vi var och jagade hare såg vi mycket mårdspår i ett annat område. Så vi flyttade fällorna dit. Och för 2 veckor sedan så satt där en hane på ca 1,5 kg. Eftersom mården har revir är det ovanligt med flera inom samma område. Så vi valde att flytta fällorna, och när vi kommer dit med skoter och kälke så är där nattfärska spår efter mård. Vi valde då att lämna några fällor och flytta resten.
Detta var alltså i söndags och nu i onsdags var det färska spår på ett ställe där vi tidigare haft fällor. Så frågan är om vi gjorde bort oss när vi flyttade dem. Men men det får tiden utvisa, det är ju inte så länge kvar innan man måste gillra ner dem.
Jag har inga egna fällor men det blir att handla till nästa mårdsäsong. Så just nu använder vi oss av 7 st fällor, varav en är markfälla med skyddstunnel. Det är bland annat "lassefällan", kopia på trapper 90 och nån fälla som jag glömt namnet på.
Personlig favoritfälla när det kommer till hantering är den som har remfäste för stammen och röruppspänning utanpå fällan för slagmekanismen. Mycket lätt och smidig att placera ut samt gillra. Har för mig att den totala kostnaden på den var strax under 500 kr.
Hur många fällor har du och hur ser området ut där du har dem? Har du sett några spår i närheten än?
När spåren finns där så sitter många gånger mården till slut. Micke som jag jagar med har varit med om att ha mårdspår på fällan och just vid trädet. Men utan att mården ha gått i. När det gått nån vecka har han dock åkt dit. Razz

rotax
Gröngöling
Gröngöling

InläggPostat: mar 23 2010, 14:56    Rubrik: Svara med citat

okej tack för tipsen!! väldigt nyttigt!! jag har bara en fälla vid min jaktstuga så det är lätt att kolla den..
området är lite bergit på ena sidan och ganska blandad terräng med både granskog och tall.. jag har bara än så länge en fälla men det blir garanterat fler till nästa år!
jag ska ut på skotern och flytta fällan i dag för pappa var ute och åkte skoter i går och 2 olika mårdar har passerat skoterleden på 2 olika ställen och något av ställena blir det att sätta upp den på den sista veckan och hoppas på det bästa!!
hade vart riktigt skönt att få första mården innan denna jakt är slut, annars känns det ännu längre till nästa jakt tror jag Very Happy
jag använder mårdfällan ihjäl som jag satt upp på en stör mellan 2 träd med ståltråd så jag inte skadar trädet.

förhoppningsvis kommer en rapport snart om fångst Cool

Ludde
Jägare
Jägare

InläggPostat: mar 23 2010, 19:38    Rubrik: Re: Svara med citat

rotax skrev:
okej tack för tipsen!! väldigt nyttigt!! jag har bara en fälla vid min jaktstuga så det är lätt att kolla den..
området är lite bergit på ena sidan och ganska blandad terräng med både granskog och tall.. jag har bara än så länge en fälla men det blir garanterat fler till nästa år!
jag ska ut på skotern och flytta fällan i dag för pappa var ute och åkte skoter i går och 2 olika mårdar har passerat skoterleden på 2 olika ställen och något av ställena blir det att sätta upp den på den sista veckan och hoppas på det bästa!!
hade vart riktigt skönt att få första mården innan denna jakt är slut, annars känns det ännu längre till nästa jakt tror jag Very Happy
jag använder mårdfällan ihjäl som jag satt upp på en stör mellan 2 träd med ståltråd så jag inte skadar trädet.

förhoppningsvis kommer en rapport snart om fångst Cool

Ok, säker på att det var 2 olika mårdar? De har ju en tendens att röra sig inom ganska stora områden de rackarna. Spåra gärna så ser du det jag skrev tidigare. Har mården buktat mycket och varit uppe i olika träd i ett mindre område så är han på jakt.
Jag ringde min jaktpolare idag och det var färska spår c:a 20 m ifrån fällan, men han sa att det var lite bete i den så imorgon ska jag spänna på mig skidorna och fara dit med surströmming. Att döma av spåren så är det en mård modell större.
Vi får väl se om någon av oss lyckas innan jakten är över, om så sker får vi väl lägga in ett bildbevis.... Laughing

Ludde
Jägare
Jägare

InläggPostat: apr 8 2010, 8:10    Rubrik: ..... Svara med citat

Hur gick det då?
rotax
Gröngöling
Gröngöling

InläggPostat: apr 8 2010, 13:38    Rubrik: Svara med citat

det gick på skit för mig iaf. Very Happy
till nästa år blir det ett par till fällor.
men det käns ju som så lång tid att vänta tills september Razz
skitjakt på er!!

Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Fällor och fällfångst Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet